Intervaltræning og håndbold

Intervaltræning – sådan kan det gavne en håndboldspiller

Forskning har vist, at den mest effektive metode til at blive en hurtigere løber eller håndboldspiller, er intervaltræning.

Langt de fleste mennesker kan få noget ud af intervaltræning. Dog er det ofte elitesportsudøvere som fodboldspillere og i særdeleshed håndboldspillere, som kan få noget ud af intervaltræning, da disse sportsgrene sætter store krav til ens kondition.

Ved intervaltræning skal man fx løbe 1 minut af gangen, gå 20 sekunder, løbe et minut, osv. På den måde er intervaltræning ligesom håndbold, hvor man fra det ene sekund til det andet sekund, skal være i den anden ende af banen.

Sådan opbygger du din intervaltræning

Intervaltræning kræver ikke nogen opskrift. Der er selvfølgelig nogle ting du kan optimere, hvorfor vi kort kommer ind på, hvordan du skal opbygge din intervaltræning.

Normalt opbygger man sin intervaltræning efter en metode. De to mest anvendte metoder er korte intervaller med korte pauser, samt lange intervaller med lange pauser.

Lad os gennemgå dem.

  • Korte intervaller med korte pauser. Denne type af intervaltræning henvender sig til dem, der gerne vil løbe hurtigere – på kortere distancer. Dette kunne fx være håndboldspillere. Med denne model behøver du ikke at sammensætte et svært skema, blot du husker på, at arbejdstiden – løbetiden – skal være dobbelt så lang som pausen. Det vil sige, at løber du i 40 sekunder, skal du derefter gå i 20 sekunder. Det kan du så repetere.

Eksempler på korte intervaller kunne være:

10 x 40 sekunders løb med 20 sekunders pause mellem hver sektion.

25 x 1 minuts løb med 30 sekunders pause mellem hver sektion.

  • Lange intervaller med lange pauser. Dette er uden tvivl den mest populære metode, nok fordi den også er nemmest at finde ud af. Her går du ofte mellem 3 og 10 minutter, hvorefter du har en pause der er næsten lige så lang som den tid du har løbet i. Denne træning henvender sig til dem, der blot vil have en bedre kondition og løbe længere uden at blive forpustet – fx fodboldspillere eller almindelige motionister.

Eksempler på lange intervaller kunne være:

5 x 5 minutters løb med 5 minutters pause (eller lidt mindre) mellem hver sektion.

10 x 3 minutters køb med 3 minutters pause (eller lidt mindre) mellem hver sektion.

Du kan se flere eksempler på hvordan du kan opbygge din intervaltræning her

Intervaltræning er en god idé

For at slå det fast:

Intervaltræning er en god måde at blive enten hurtigere til at løbe, eller til at løbe længere distancer. Intervaltræning er nemt og der findes flere forskellige applikationer til smartphones, som kan hjælpe dig med at holde styr på hvornår du skal gå og løbe vha. lyde og musik.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/6 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Intervaltræning og håndbold, 6.0 out of 6 based on 2 ratings

Leave a Reply